Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
З 01 січня 2020 року до Малинського районного суду Житомирської області надійшло 240 протоколів про адміністративне правопорушення за статтею 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КупАП), з яких 171 розглянуто, у 95 – винесено постанову про накладення адміністративного стягнення, у 72 - з позбавленням права керування транспортним засобом.
Згідно даних із сайту патрульної поліції у 2020 році на території України трапилося 118884 дорожньо-транспортних пригод (далі – ДТП), що на 4115 ДТП більше, ніж у 2019 році. Внаслідок ДТП у 2020 році загинуло 2484 людини, що на 115 осіб більше, ніж у 2019 році, травмовано 23693 людини. І це, враховуючи цьогорічний карантин та той факт, що машин на дорогах у цей період було менше.
Існує багато причин для такої тенденції: швидка урбанізація, погані стандарти безпеки, недотримання правил дорожнього руху, водії під час кермування відволікаються чи перевтомлюються, інші сідають за кермо під впливом наркотиків або алкоголю, перевищують швидкість, нехтують пасками безпеки та захисними шоломами.
Неабияк вражає у звіті ВООЗ інформація про те, що травмування внаслідок ДТП є головною причиною смерті людей у віці 5–29 років.
Проте переважна більшість ДТП спричинені порушеннями правил дорожнього руху, серед яких значний відсоток становить керування транспортними засобами у стані сп’яніння. Серед усіх видів порушень правил дорожнього руху, керування транспортними засобами у стані сп’яніння безумовно є поширеним і потенційно небезпечним для суспільства (в першу чергу для життя та здоров’я громадян, їх майна, правопорядку на транспорті та інших законних прав та інтересів).
Кожен повинен розуміти, що особа, яка вживала алкоголь і сіла за кермо це потенційний убивця.
Як видно із статистики, незважаючи на усі заходи, в тому числі законодавчого характеру, спрямовані на подолання проблеми керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння шляхом підвищення та посилення розміру штрафу, спостерігається збільшення кількості ДТП, порівняно з 2019 роком.
«ДТП — це не просто випадки, це те, чому можна запобігти», — зазначено у звіті Всесвітньої організації охорони здоров’я за 2018 р.
Відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (10 200 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20 400 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (40 800 грн) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк п'ятнадцять діб, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки.
Проте високі штрафи не стримують водіїв від керування напідпитку, нетверезі водії легковажно сподіваються на свою майстерність та вдачу, а частина порушників уникає адміністративної відповідальності на цілком законних підставах.
Як показує практика, навіть якщо поліція й затримає порушника, то не завжди на нього накладають стягнення. Існують ряд причин, які не дозволяють суду винести законне та справедливе рішення.
Перша найчастіша причина, через яку «нетверезі водії» уникають відповідальності - це закінчення трьохмісячного строку накладення адміністративного стягнення. А саме, розгляд справ затягується з кількох причин. По-перше, до суду надходять протоколи, оформлені з помилками — неправильно вказують прізвища осіб чи місце їхнього проживання, а також частини ст. 130 КупАП (загалом, їх є шість). Якщо суд виявляє помилки в протоколі, то повертає матеріали назад у поліцію і це призводить до того, що час розгляду справ затягується.
Трапляються також випадки, коли у протоколі зазначено неправильну адресу винуватця ДТП і під час розгляду справи у суді виявляється, що особа не отримує повістки. Поки це з’ясують, також спливає час.
Виконання всіх вимог закону призводить до того, що спливають 90 днів, призначених для розгляду справи про адмінправопорушення і суд не може притягнути особу до відповідальності.
Тому законодавцю доречно було би продовжити термін розгляду справ по 130-ій статті КУпАП до шести місяців.
Також суттєвим недоліком ст. 130 КУпАП є негнучкість санкції вказаної статті КУпАП, відсутність встановленої законом нижньої та верхньої меж адміністративного стягнення в залежності від ступеня вини, характеру вчиненого правопорушення, особи правопорушника, обставин, що пом’якшують чи обтяжують покарання, що ставить суддів у дуже тяжке становище.
Зараз хочу звернутися до кожного, хто читає цю статтю - не будьте байдужими, якщо ви стали свідком, як хтось сідає за кермо напідпитку, вживайте заходів. У жодному разі не робіть зауваження, не намагайтеся зупинити правопорушника самостійно! Викликайте поліцію та запам’ятайте номер автомобіля потенційного правопорушника. Якщо хтось із знайомих чи рідних сідає за кермо на підпитку, по можливості зупиніть його, будь якими заходами - заховайте ключі, викличте таксі, скористайтеся послугою «драйвер», якщо така є у вашому місці. Давайте разом поборемо цю проблему і будемо спокійні за власну безпеку та безпеку наших рідних.